5 tips inför köp av fotoutrustning

Fotografi är en fantastiskt rolig sysselsättning som passar alla människor på grund av sin mångsidighet. Det finns många motiv, kul teknologi och dessutom möjligheter att gå med i föreningar, delta i tävlingar eller tjäna pengar.

Planerar du att skaffa fotoutrustning så bör du planera en hel del innan du gör dina inköp. Förhoppningsvis kommer du syssla med foto under en lång tid framöver och det gäller att du får precis det du behöver. Beroende på vilket slags foto du ska syssla med kan behoven variera ganska mycket. En porträttfotograf bör satsa på bra studiobelysning och rekvisita, medan en natur- eller sportfotograf inte kommer någonvart utan ett bra teleobjektiv. Här får du fem tips på vad du bör tänka på när du ska göra dina inköp.

Kropp eller objektiv

Om du har en begränsad budget och velar mellan att satsa på en bra kamerakropp eller ett kvalitativt objektiv så är det bättre att satsa på objektivet. Även om det är viktigt att ha en bra kamera så kan du aldrig få bra bilder om objektivet är dåligt. Bilderna kan däremot räddas avsevärt om objektivet är bra men kameran av en något billigare modell.

Stora och små stativ

Trots att alla kameror idag kan ställas in på mycket hög ljuskänslighet så påverkar det fortfarande bildens skärpa, färger och allmänna kvalitet. Satsa på olika stativ så att du hela tiden har en helt statisk kamera när bilderna tas. Råder det extra svåra ljusförhållanden kan du ställa in kamerans timer när du ska ta bilderna så att det inte finns minsta risk för att du ska rubba den när du trycker på utlösaren.

Belysning och blixt

Att låta det naturliga ljuset spela över modellens hud, att låta skuggor dölja och framhäva och att visa rörelser som rök eller gester är några av fördelarna med foton utan blixt. Å andra sidan ger blixten en mycket klar och skarp effekt och passar särskilt vid fotografering av föremål eller företagsporträtt. Om du vet att du kommer behöva jobba med blixt kan du skaffa en löstagbar ”flashgun” som kan riktas åt olika håll och ställas in i olika styrka, medan en studio kräver mer statiska blixtar med paraplyer som jämnar ut ljuset.

Väskor och förvaring

Var rädd om din kamera och se alltid till att förvara den torrt och fritt från damm. Ska du fota utomhus så är det bra att ha en vattentät väska som är väl vadderad.

Dator och bildbehandlingsprogram

Trots att du kanske inte planerar att syssla mycket med bildbehandling så är det ändå viktigt att ha en dator med stor kapacitet och ett program som åtminstone låter dig skära till bilderna. Det finns bra gratisprogram att ladda ner, och de flesta kameror kommer också med mjukvara.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *